Vedtægter:
Kvindelige Kunstneres Samfund
Stiftet den 7. februar 1916
Kvindelige Kunstneres Samfund (KKS) er en forening, som arbejder for fuld ligestilling af og ligeværd for kvinder og mænd, så de på lige vilkår kan arbejde som professionelle kunstnere. Foreningen ønsker at skabe et demokratisk rum, hvor nysgerrighed, respekt og mangfoldighed bidrager til en dialog, hvor der fokuseres på en inkluderende kommunikation, således at den enkelte kunstners potentiale styrkes.
KKS blev stiftet den 7. februar 1916 på initiativ af malerne Marie Henriques og Helvig Kinch. De inddrog fremtrædende kunstnere som Anna Ancher og Anne Marie Carl-Nielsen i arbejdet med stiftelsen af en forening for kvindelige kunstnere med det formål at opnå ligestilling med mandlige kunstnere. Der indtegnede sig på den stiftende plenarforsamling 75 medlemmer.
Som medlemmer optoges flere nationaliteter, idet mange kvindelige kunstnere fra norden studerede på Kunstakademiet i København og efterfølgende bosatte sig i Danmark. I hele foreningens levetid har dette været gældende og er det fortsat.
Endvidere optoges fra første færd kunsthåndværkere som medlemmer på lige fod med billedkunstnere.
Vedtægter
Formål:
§1. Foreningens navn er Kvindelige Kunstneres Samfund og dens hjemsted er København.
Foreningens formål er at arbejde for fuld ligestilling af og ligeværd for kvinder og mænd, så de på lige vilkår kan arbejde som professionelle kunstnere.
Kvindelige Kunstneres Samfund er neutral i partipolitisk henseende.
Almindelige bestemmelser:
§2. Enhver kvindelig billedkunstner og kunsthåndværker med afgang fra statsligt anerkendte kunstakademier og designskoler kan optages som medlem. Begrebet kunst betragtes bredt og rummer således også arbejde med grænsesøgende kunstneriske medier. Som medlem kan optages medlemmer af Billedkunstnernes Forbund, Danske Kunsthåndværkere eller Kunstnersamfundet samt kvinder, der har udstillet 5 gange på officielt anerkendte udstillinger, eller har kvalificeret sig tilsvarende.
Studerende ved de statsstøttede kunstakademier og designskoler kan opnå studiemedlemskab uden kontingentbetaling. Studiemedlemskabet giver adgang til arrangementer og møder, men ikke til stemmeret ved generalforsamlinger.
Anmodning om optagelse skal ske via optagelsesformularen, som indsendes/mailes til formanden for det af generalforsamlingen nedsatte optagelsesudvalg, der træffer beslutning om optagelse af ansøgeren og meddele resultatet til ansøgeren og til bestyrelsen.
Optagelsesudvalget består af 5 medlemmer. Heraf vælges de 4 på den ordinære generalforsamling:
- 2 medlemmer for 3 år
- 2 medlemmer for 2 år
- Det 5. medlem, optagelsesudvalgets formand, udpeges af bestyrelsen hvert år på førstkommende bestyrelsesmøde efter den ordinære generalforsamling.
Optagelsesudvalget holder møde 2 gange årligt: forår og efterår.
Foreningen kan optage associerede medlemmer, herunder formidlere, forskere og kunstnere fra andre kunstgrene. De associerede medlemmer kan inviteres til foreningens aktiviteter og bidrage til dialogen med andre faggrupper og omverdenen. Associerede medlemmer har særlig medlemsstatus, har ingen forpligtelser eller rettigheder, betaler ikke kontingent og kan ikke gøre krav på at modtage regnskaber, indkaldelser til generalforsamlinger m.v. eller gøre krav på foreningens formue.
Bestyrelsen tager initiativ til og forestår optagelse af associerede medlemmer evt. på opfordring fra medlemmer.
§3. Det årlige medlemskontingent fastsættes af generalforsamlingen.
§4. Udmeldelse sker til kassereren. Det påhviler medlemmerne at meddele flytning. Forretningsåret gælder fra 1. januar til 31. december. Medlemmer, der ikke betaler kontingent, og som har modtaget 2 rykkere med mindst en måneds mellemrum, vil blive slettet af medlemslisten og kan ikke blive optaget på ny uden ordning af pågældende års restance. Dette skal varsles til pågældende medlem forinden.
Eksklusion af et medlem kan ske med begrundelse i alvorlig misligholdelse af foreningens vedtægter. Afgørelse om eksklusion træffes af bestyrelsen. Det ekskluderede medlem kan kræve afgørelsen prøvet ved en generalforsamling. Ved generalforsamlingen kræves for ophævelse af eksklusionen en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer. Et ekskluderet medlem kan udelukkende optages i foreningen igen ved en generalforsamlingsbeslutning, hvortil kræves en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer.
Generalforsamlingen:
§5. Ordinær generalforsamling afholdes i marts og indkaldes med 14 dages varsel. Forslag, der ønskes optaget på den ordinære generalforsamlings dagsorden, skal være formanden i hænde senest 1. februar. Sammenfattet referat af generalforsamlingen udsendes til medlemmerne. Generalforsamlingens dagsorden skal som minimum indeholde følgende punkter:
- 1. Valg af dirigent og 2 stemmetællere.
- 2. Valg af referent.
- 3. Formandens årsberetning.
- 4. Fremlæggelse af årsregnskab.
- 5. Forslag fra bestyrelsen.
- 6. Øvrige forslag.
- 7. Valg af bestyrelse og 2 suppleanter.
- 8. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.
- 9. Valg af optagelsesudvalg.
- 10. Valg af Malerinde, M. A., Eva Andersens Legats bestyrelse.
- 11. Valg af formand for arkivudvalg.
- 12. Kontingent.
- 13. Eventuelt.
Efterfølgende kan overrækkelse af Malerinde, M.A., Eva Andersens Legat finde sted, jfr. §9.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, eller hvis mindst 1/3 af medlemmerne skriftligt forlanger det, med et varsel på mindst 14 dage og højst 21 dage.
§6. Generalforsamlingen vælger bestyrelsen. Bestyrelsen består af formand, kasserer og 8 medlemmer. De 8 bestyrelsesmedlemmers valgperioder skal fordeles således:
- 6 vælges for 3 år
- 2 vælges for 1 år.
Hvert år skal vælges 2 medlemmer for tre år og 2 medlemmer for 1 år.
Valg til bestyrelsen foregår ved simpelt stemmeflertal. Får kandidater ens stemmetal, finder omvalg sted. Giver dette ens stemmetal, afgøres valget ved lodtrækning. På generalforsamlingen vælges hvert år 2 suppleanter.
Bestyrelsen leder foreningens anliggender og repræsenterer foreningen udadtil. Foreningen tegnes (I) af formanden sammen med kassereren og et bestyrelsesmedlem, eller (II) ved kassererens henholdsvis formandens forfald af formanden hendholdsvis kassereren sammen med tre bestyrelsesmedlemmer eller (III) af den samlede bestyrelse.
§7. Foreningens formand og kasserer vælges af generalforsamlingen for 3 år og er medlemmer af bestyrelsen for samme periode.
Valg af formand eller kasserer foregår ved simpelt stemmeflertal. Ved ens stemmetal finder omvalg sted. Giver dette atter ens stemmetal, finder urafstemning sted.
Ved formandens eller kassererens fratræden i en valgperiode vælger bestyrelsen blandt sine medlemmer en fungerende formand respektive kasserer for resten af valgperioden.
Sekretær vælges af bestyrelsen blandt dens medlemmer.
Bestyrelsen kan antage en forretningsfører til at bistå sig med administrationen af foreningen.
§8. På generalforsamlingen vælges hvert år 2 revisorer og 1 suppleant.
På den ordinære generalforsamling aflægger kassereren regnskab, som skal være godkendt af de 2 på forrige generalforsamling valgte revisorer. Det reviderede regnskab skal 8 dage inden generalforsamlingen ligge til eftersyn hos foreningens forretningsfører.
Malerinde M. A. Eva Andersens Legat:
§9. Foreningens formue omfatter Malerinde M. A. Eva Andersens Legat, hvoraf udbyttet efter Eva Andersens testamentariske bestemmelse anvendes til støtte for midaldrende eller ældre malerinder, der er medlem af foreningen. Legatets formue skal holdes adskilt fra foreningens øvrige formue på særlig bankkonto med påtegning om, at udbyttet skal anvendes på forannævnte måde.
Legatet bestyres af et legatudvalg på 3 medlemmer, hvoraf foreningens generalforsamling vælger 2 medlemmer, mens det sidste medlem, der er legatbestyrelsens formand, udpeges af foreningens bestyrelse blandt dennes medlemmer. Af de generalforsamlingsvalgte medlemmer afgår hvert år 1 medlem. Genvalg kan finde sted.
Regnskabet for legatet opføres særskilt i foreningens regnskab, men indgår i og godkendes af generalforsamlingen sammen med dette.
Ændring af vedtægterne:
§10. Lovændringer forelægges generalforsamlingen. Til vedtagelse af lovændringer kræves 2/3 af de afgivne stemmer. §9, stk. 1, kan kun ændres med samtykke fra Justitsministeriet.
Det udadvendte arbejde:
§11. Kvindelige Kunstneres Samfund kan som helhed indtræde som medlem i andre sammenslutninger med beslægtede formål.
Bestyrelsen kan sende resolutioner og henvendelser til Regeringen, Folketinget og offentligheden. Bestyrelsen skal, så vidt det er tidsmæssigt muligt, samarbejde med udvalg, der arbejder med det pågældende sagsområde.
Ingen organisation, gruppe eller enkeltperson må bære/anvende Kvindelige Kunstneres Samfunds navn, logo eller brevpapir, uden at dette er skriftligt godkendt af bestyrelsen. Anmodning om godkendelse skal med skriftlig begrundelse sendes til bestyrelsen.
Foreningens eventuelle opløsning:
§12. Til vedtagelse af beslutning om foreningens opløsning kræves, at 2/3 af foreningens medlemmer vedtager forslaget på en generalforsamling.
Hvis der ikke er repræsenteret 2/3 af foreningens medlemmer på generalforsamlingen, men er forslaget vedtaget med 2/3 ´s majoritet af de på generalforsamlingen afgivne stemmer, indkaldes snarest muligt til en ny generalforsamling, hvor forslaget kan vedtages med 2/3 ´s majoritet af de afgivne stemmer.
Er foreningens opløsning lovligt besluttet i henhold til ovenstående, foretager bestyrelsen valg af et udvalg bestående af minimum 3 personer. Udvalgets opgave bliver at komme med forslag til afvikling af foreningens forpligtelser og aktiver. Udvalgets forslag til afvikling behandles på et afsluttende medlemsmøde, der ledes af en dirigent.
Foreningens kapital kan i tilfælde af opløsning alene anvendes til eller tilfalde formål, der svarer til, hvad der i øvrigt er beslægtet med foreningens formål.
I tilfælde af foreningens opløsning skal den resterende del af KKS-arkivet og arkivet for Kunstnernes Statsunderstøttede Croquisskole overdrages til Det kgl. Bibliotek.
I tilfælde af foreningens opløsning skal KKS-arkivets webbaserede database søges overdraget til statslig digital bevaring.
Revideret og vedtaget på generalforsamlingen 1993, 1996, 2001, 2003, 2004, 2006, 2011, 2014, 2015 og 2016.
Dato
Dirigentens underskrift